سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه تو را به خداى سبحان نیازى است در آغاز بر رسول خدا ( ص ) درود فرست ، سپس حاجت خود بخواه که خدا بزرگوارتر از آن است که بدو دو حاجت برند ، یکى را برآرد و دیگرى را باز دارد . [نهج البلاغه]
خاطرات این هفته من
 RSS 
خانه
ایمیل
شناسنامه
مدیریت وبلاگ
کل بازدید : 38007
بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 6
........... درباره خودم ...........
خاطرات این هفته من
سید جعفر

........... لوگوی خودم ...........
خاطرات این هفته من
........ پیوندهای روزانه........
اخبار [178]
[آرشیو(1)]


..........حضور و غیاب ..........
یــــاهـو
......... لوگوی دوستان من .........


............. اشتراک.............
  ........... طراح قالب...........


  • زندگینامه آیت الله مجتهدی تهرانی(رة)

  • نویسنده : سید جعفر:: 87/3/25:: 1:29 عصر


    مرحوم آیت الله احمد مجتهدی تهرانی در نهم مهرماه سال 1302 شمسی ‏در تهران چشم به جهان گشود. 


    وی در خاندانی با تقوی و ورع و فضل و شرف پرورش یافت پدر ایشان ‏مرحوم محمدباقر از کسبه های معروف و با تقوی و متدین تهران بوده و ‏جد ایشان مرحوم میرزا احمد از تجار مشهور و از مؤمنین و متدینین عصر ‏خود بود. بعد از این دو بزرگوار اجداد حضرت آیت الله مجتهدی همگی در ‏کسوت روحانیت و از علمأ جلیل القدر و مبلغین اسلام و از ائمه جماعات ‏مشهور کاشان بودند. 


    از جمله اجداد ایشان آیات و حجج اسلام، حاج ملا محمدعلی مجتهد و ‏حاج ملامحمد باقر مجتهد و حاج ملا محمد کاظم مجتهد کاشانی بودند. 


    صاحب کتاب لبا ب الالقاب تالیف آیت الله مرحوم آخوند ملا حبیب الله ‏شریف کاشانی متوفی 1340 قمری درباره یکی از اجداد ایشان یعنی ‏حضرت آیت الله حاج شیخ محمد علی مجتهد کاشانی می نویسد: «او ‏فرزند حاج محمدباقر کاشانی است و آیت الله حاج محمد علی مجتهد ‏کاشانی عالمی فاضل و مدرسی بزرگوار در علوم شرعی و عقلی بود، ‏به حدی که فضل و علم و زهدش بر دیگران مسلم و آشکار بود، و آن ‏مرحوم فرزندی داشت به نام حاج ملا ابوالقاسم که او هم حکیم و ‏منجمی زبردست بود و من آن فرزند را دیده بودم و او در تهران فوت کرد ‏‏(و در اطراف چهار راه مولوی که در آن زمان قبرستان بود دفن گردید) و ‏مرحوم آیت الله حاج محمد علی از شاگردان فقیه عالیقدر حضرت آیت الله ‏سیدمحمد تقی کاشانی بود و او از شاگردان عالم ربانی و معلم اخلاق ‏حاج ملا احمد نراقی است و ملااحمد نراقی استاد شیخ مرتضی انصاری ‏بود و وقتی که ملااحمد نراقی از رحلت آیت الله سید محمد تقی کاشانی ‏باخبر شدند از شدت حزن و اندوه و با صدای رسا و بلند شدیدا گریه کردند ‏و از فقدان آن عالم بزرگوار تاسف خوردند.» 


    آیت الله مجتهدی در سال 1362 قمری و در سن 19 سالگی به کسوت ‏روحانیت درآمد و قبل از آن در بازار تهران مشغول به کار بود و پدر ایشان ‏یعنی مرحوم محمد باقر راضی نبود که فرزندش طلبه شود ولی بر اثر ‏عشق و علاقه زیادی که جناب استاد به علم و دانش داشت به سوی ‏طلبگی روی آورد. 


    با توجه به مخالفت پدر، سال ها با عسرت و سختی زیادی، در لباس ‏روحانیت به تحصیل علم پرداخت و بعد از سال ها نه تنها پدر راضی شد ‏بلکه بر وجود چنین فرزندی در نزد خویشان و نزدیکان و در اجتماع افتخار ‏می کرد. 


    وی پنج سال بعد یعنی در سال 1367 قمری و در سن 24 سالگی ازدواج ‏کرد و در همین سال دروس رسائل و مکاسب را نزد آیات و حجج اسلام ‏آقایان فاضل (پدر حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی) و سید حسین ‏قاضی و آقا شیخ قاسم نحوی امتحان داد و با موفقیت به اتمام رساند. ‏بعد از قریب دو سال در سن 26 سالگی و در سال 1369 قمری امتحان ‏کفایه و قسمتی از درس خارج را با موفقیت گذراند. 


    آیت الله مجتهدی در ضمن تحصیل، به تدریس کتب حوزوی هم ‏می پرداخت و وقتی که از قم به تهران آمد شب ها در مسجد امین الدوله ‏که مرحوم حاج شیخ محمد حسین زاهد در آنجا مشغول به تدرس و اقامه ‏نماز بود، استاد هم، صبح و عصر به امر تدریس اشتغال داشت و چون ‏مرحوم حاج شیخ محمد حسین زاهد در اواخر عمر و با وجود کهولت سن ‏به سختی مشغول تعلیم و تربیت طلاب بود، لذا از آیت الله مجتهدی تقاضا ‏کرد که علاوه بر تدریس، شب ها هم منبر برود و آیت الله مجتهدی در طول ‏دو سال، شش جزء از اول قرآن را با استفاده از تفسیر برهان که مبنای ‏تفسیری ایشان بود برای مستمعین آیات قرآن را تفسیر می کرد. 


    آیت الله احمد مجتهدی تهرانی صبح ها در مسجد مرحوم حاج سید ‏عزیزالله بازار جهت طلاب به تدریس کتب ادبیات و فقه مشغول بود و بعد ‏از ظهر ها هم برای کسانی که روزها شاغل بودند و بعد از ظهرها درس ‏می خواندند به تدریس کتب حوزوی از قبیل مطول، سیوطی، مغنی، ‏منطق و غیره می پرداخت. 


    دو سال بعد یعنی در 21 محرم سال 1372 قمری، ثلمه ای در اسلام به ‏وجود آمد و آن رحلت عارف زاهد و معلم اخلاق حاج شیخ محمدحسین ‏زاهد رحمة الله علیه بود. 


    آیت الله احمد مجتهدی تهرانی پس از گذشت سه سال از رحلت آن عالم ‏بزرگوار، همچنان به امر تدریس در مسجد مرحوم حاج سید عزیز الله واقع ‏در بازار تهران مشغول بود تا آنکه به درخواست عده ای از علمأ و مردم ‏متدین، از حضرت استاد تقاضا کردند که حوزه علمیه را به مسجد مرحوم ‏حاج ملا جعفر منتقل کنند که در آن زمان مسجد، انبار خاک ذغال و خمره ‏ترشی کسبه محل بود، و تجار و مردم متدین با علمأ مشورت کردند و به ‏این نتیجه رسیدند که آیه الله مجتهدی به دلایلی نسبت به علمأ دیگر ‏جهت ادامه راه مرحوم حاج شیخ محمد حسین زاهد ارجحیت دارد. 


    بنابراین با همت تجار و مردم متدین، آیت الله مجتهدی توانست حوزه ‏علمیه فعلی را که در تهران خیابان 15 خرداد شرقی، کوچه شهید ‏مرتضی کیانی، کوچه مسجد آقا واقع است تأسیس کند. 


    در این حوزه هر سال مراسم عمامه گذاری با حضور آیت الله احمد ‏مجتهدی تهرانی برگزار می شد. 



    استادان مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی 


    ‏ دروس ادبیات عرب: در تهران و نزد مرحوم آیت الله حاج شیخ علی اکبر ‏برهان 


    کتاب مطول: نزد مرحوم آیت الله محمدجواد خندق آبادی و مرحوم آیت الله ‏سیدمرتضی علوی فریدونی 


    منظومه حاج ملاهادی سبزواری: نزد مرحوم آیت الله علامه طباطبایی 


    کتاب لمعتین: نزد حضرات آیات و حجج اسلام شهید صدوقی، مرحوم ‏محمدجواد خندق آبادی و مرحوم شیخ عبدالرزاق اصفهانی 


    رسائل: نزد مرحوم آیت الله شیخ محمدجواد خندق آبادی 


    مکاسب: نزد مرحوم آیت الله سیدمحمد صادق طباطبایی 


    کفایه جلد اول: نزد مرحوم حضرت آیت الله العظمی سیدشهاب الدین ‏مرعشی نجفی 


    کفایه جلد دوم: نزد مرحوم آیت الله سیدصادق شریعتمداری 


    درس خارج به مدت یک سال: نزد مرحوم آیت الله العظمی حاج آقا حسین ‏بروجردی 


    درس خارج به مدت یک سال: نزد مرحوم آیت الله العظمی سیدمحمدرضا ‏گلپایگانی 


    درس خارج به مدت یک سال: نزد مرحوم آیت الله حاج شیخ عباسعلی ‏شاهرودی 


    درس خارج به مدت دو سال: نزد مرحوم آیت الله العظمی شیخ محمدرضا ‏تنکابنی 


    و درس خارج به مدت شش سال: در محضر مرحوم آیت الله العظمی ‏سیداحمد خوانساری 


    درس اخلاق: نزد مرحوم حضرت آیت الله العظمی امام خمینی(ره) در ‏مدرسه فیضیه قم عصرهای جمعه و همچنین نزد عالم ربانی و معلم ‏اخلاق حضرت حجت الاسلام و المسلمین مرحوم حاج سیدحسین ‏فاطمی قمی بودند. http://old.tebyan.net


    نظرات شما ()


  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ